Opće informacije

OBAVIJEST O PROMJENI NAZIVA STUDIJA I KORIŠTENJU NOVOG NAZIVA (16.6.2025.)

Obavještavamo studente i nastavno osoblje da je stručni diplomski studij "Elektroničko poslovanje u privatnom i javnom sektoru" preimenovan u "Menadžment digitalnog poslovanja".

Sukladno tome, sve nove prijave tema diplomskih radova, diplomski radovI te prateća dokumentacija vezana uz obranu diplomskog rada trebaju biti izrađeni prema novim obrascima koji uključuju novi naziv studija.

U slučajevima u kojima je obrana diplomskog rada već u postupku obrade (potpisane prijavnice, zakazana obrana u lipnju 2025.), moguće je i dalje koristiti stari naziv studijskog programa.


Voditelj studija:  prof. dr. sc. Nikola Vlahović
Tajnica studija: doc. dr. sc. Jasmina Pivar

Dobro došli na stranice specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment digitalnog poslovanja!
U nastavku možete pronaći odgovore na najčešća pitanja.

Što specijalistički diplomski stručni studij Menadžment digitalnog poslovanja čini različitim od drugih stručnih diplomskih studija koji se nude u Republici Hrvatskoj i zašto ga upisati?
 
Većim brojem raznovrsnih obrazovnih programa iz područja informacijsko-komunikacijske tehnologije (ICT) u Republici Hrvatskoj je otvorena mogućnost zainteresiranim kanidatima da biraju prema vlastitim mogućnostima i preferencijama. Specijalistički diplomski stručni studij Menadžment digitalnog poslovanja na određeni je način specifičan i zbog toga prepoznatljiv i konkurentan u ponudi drugih sličnih studija.
Više je razloga za upis specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment digitalnog poslovanja: 
  • Prvi razlog jest kvalitetan sadržaj studija. Studij na jedinstveni način objedinjuje poslovne i informatičke sadržaje te polaznicima omogućuje stjecanje specifičnih poslovnih znanja i digitalnih vještina. Studij daje uvid u sve perspektive primjene informacijske tehnologije (IT): procesnu, podatkovnu, mrežnu i organizacijsku. Detaljno se izučavaju infrastruktura i modeli elektroničkog poslovanja i elektroničke javne uprave, uz poseban osvrt na sigurnost i privatnost.
  • Drugi se razlog odnosi na moderan način nastave. Danas, u uvjetima pandemije Covid-19 naglasak je na online i multimedijskoj nastavi, uz korištenje modernih programskih alata i rad sa softverom „u oblaku“. Studenti rade timski na rješavanju konkretnih poslovnih slučajeva, uz poticanje kritičkog razmišljanja, rasprave i sustavnog pristupa rješavanju problema. Na kolegijima studenti koriste različite programske alate od kojih su neki „open source“ softveri, a za ostale fakultet u dogovoru sa proizvođačem softvera dobiva mogućnost korištenja studentskih obrazovnih licenci.
  • Treće, na studiju predaju kompetentni izvođači iz akademskog okruženja. Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu međunarodno je priznata i akreditirana obrazovna institucija duge tradicije. Nositelj je nacionalne akreditacije, koju potpisuju Agencija za znanosti i visoko obrazovanje i Ministarstvo znanosti i obrazovanja. O kvaliteti studijskih programa i nastave govori i činjenica da je Ekonomski fakultet - Zagreb također i nositelj dviju međunarodnih akreditacija: AACSB Business akreditacije na razini institucije i EPAS akreditacije za sveučilišni studijski program na engleskom jeziku Bachelor Degree in Business.
  • Važan razlog za upis ovog studija jesu konkretna, stručna znanja koja stječu njegovi polaznici. Uz nastavnike sa fakulteta, u nastavi sudjeluju pozvani predavači - stručnjaci iz poslovne prakse. Predavanja pozvanih IT stručnjaka pružaju studentima stjecanje konkretnih znanja o primjeni IT-a i vođenju projekata digitalne transformacije. Stručni projekti i diplomski radovi studenata temelje se na stvarnim primjerima iz poslovanja, a studenti se prilikom izrade rada upućuju u poduzeća gdje provode primijenjena istraživanja. Različiti oblici primijenjene nastave (interaktivna, praktična i terenska nastava) pripremaju studente za rad u poslovnoj praksi, a IT znanja i vještine koje se stječu na studiju omogućuju stjecanje certifikata važnih za zapošljavanje.
  • I na kraju, specifičnost ovog studija je u njegovoj multidisciplinarnosti. Sinergija znanja poslovne ekonomije i informatike se ostvaruje se kroz suradnju nastavnika Katedre za informatiku sa izvođačima s Katedre za pravo, Katedre za organizaciju i menadžment, Katedre za marketing i Katedre za trgovinu. Tako naši polaznici stječu razlikovna poslovna znanja iz specifičnih područja kao što su: pravo digitalnog tržišta, digitalni marketing, elektronička nabava, suvremeni menadžment i agilno upravljanje projektima u uvjetima elektroničkog poslovanja i poslovanja u pokretu.

Kome je namijenjen i što očekivati od specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment digitalnog poslovanja?

Specijalistički diplomski stručni studij Menadžment digitalnog poslovanja Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu namijenjen je polaznicima koji žele steći konkretna znanja o primjeni elektroničkog poslovanja i inovativnih informacijsko-komunikacijskih tehnologija u organizacijama.

Studij traje dvije godine, a studenti tijekom 4 semestra stječu 120 ECTS bodova. Polaznici po završetku studija stječu titulu stručnog specijaliste ili specijalistice za elektroničko poslovanje u privatnom i javnom sektoru (struč. spec. oec.).

Uz obavezne kolegije, studenti tijekom studija biraju ukupno šest izbornih kolegija te tako prema vlastitim preferencijama, odlučuju o stjecanju specifičnih specijalističkih znanja.

Studij je otvoren za široki krug zainteresiranih polaznika. To su svi oni koji su završili stručni studij iz područja društvenih znanosti, polje ekonomija u trajanju od tri godine. Ali upis je moguć i polaznicima sa završenim preddiplomskim stručnim studijem iz područja društvenih znanosti, polje ekonomija i stečenih 180 ECTS bodova, kao i onima koji su završili predbolonjski Stručni studij Poslovna ekonomija. Više detalja o studiju i postupku upisa može se pronaći na poveznici.

Važno je naglasiti da polaznici ne trebaju imati visoku razinu informatičkog predznanja, dovoljan je afinitet prema primjeni digitalne tehnologije, znatiželja, motiviranost i kreativnost.

Koje su mogućnosti zaposlenja studenata koji završe specijalistički diplomski stručni studij Menadžment digitalnog poslovanja?
 
U uvjetima globalnog tržišta znanja važno je pronaći svoju točku diferencijacije. Izlazne kompetencije i vještine diplomiranih studenata su prilagođene tržišnim potrebama, a konkretna znanja o primjeni elektroničkog poslovanja studentima će omogućiti lakšu zapošljivost u ICT djelatnosti.

Tijekom studija studenti se upoznaju sa nekoliko poslovnih softvera (MS Office, Navision, SAP, MS Share Point, Lotus Notes Products) uz mogućnost stjecanja certifikata. Studenti se upoznaju s programskom podrškom za razvoj baza podataka (MS Access, SAP Business Objects) te stječu i temeljna znanja o tehnologijama za pristup, pohranu i analizu velikih podataka. O povezanost modeliranja i simulacije poslovnih procesa s projektima razvoja informacijskih sustava i digitalne transformacije studenti se upoznaju koristeći softvere Bizagi Modeler i Signavio. Modeli otkrivanja znanja iz podataka razvijaju se i analiziraju softverom Weka koji je jedan od najviše korištenih softvera iz područja rudarenja podataka i podatkovne znanosti. Znanje i vještine za uspješno samostalno timsko korištenje računalnih poslovnih igara studenti stječu korištenjem softvera Vensim i simulacijskih igara razvijenih od strane organizacija poput MIT Sloan School of Management. U PC labu kolegija „Programski alati za upravljanje znanjem“ koriste se alati za upravljanje sadržajima (Filenet, Documentum, MS SharePoint, EasyEdit CMS, Accrisoft, Corvus CMS) i alati za otkrivanje znanja u bazama podataka (RapidMiner, WEKA, KNIME). Studenti se upoznaju i sa specifičnim softverima za društveno računarstvo, izradu web mjesta i razvoj mobilnih aplikacija, dok znanja o programiranju i korištenju Microsoftovih razvojnih alata (Modelio, MS Visual Studio Community i MS Power Apps Community) stječu u okviru kolegija Programska podrška poslovanju u elektroničkom okruženju.
 
Specifična znanja iz pojedinih poslovnih područja (digitalni marketing, pravo digitalnog tržišta, elektronička nabava), suvremenog menadžmenta i upravljanja projektima, koja studenti stječu tijekom studija čine njihovu konkurentsku prednost prilikom zapošljavanja. Prilikom pronalaženja posla studentima su izuzetno korisna stečena primijenjena znanja iz područja elektroničke javne uprave, infrastrukture, sigurnosti i privatnosti u okruženju elektroničkog poslovanja. Između ostaloga, naši polaznici se obrazuju i za sve atraktivnija radna mjesta kao što su: business process manager, business process consultant, business process analyst, data scientist, data analyst, business analyst, data and analytics manager.
 
Alumni Katedre za informatiku omogućuje povezivanje sa bivšim studentima koji rade u prestižnim institucijama i kompanijama (npr. ECB, HNB, Fina, MORH, komercijalne banke, telekomunikacijske kompanije, vodeća IT poduzeća - Microsoft, IBM, KING ICT, Ericsson Nikola Tesla, Revolut, N26, Agrivi, Techstars, Amodo i drugi) u cilju ostvarivanja studentske prakse i/ili zapošljavanja.

Zašto je studij Menadžment digitalnog poslovanja potreban u Republici Hrvatskoj?
 
Uz sve pozitivne pomake, u Hrvatskoj još uvijek postoji manjak stručno i sveučilišno obrazovanih zaposlenika u području primjene ICT-a, osobito onih koji imaju multidisciplinarna (tehnološka, poslovna i ostala) znanja i kompetencije. Na žalost, svjesni smo i odljeva mladih koji posjeduju znanja i kompetencije za rad u ICT djelatnosti u inozemstvo. Razlozi su prvenstveno financijski, hrvatska poduzeća i javni sektor ne mogu konkurirati financijskim naknadama u odnosu na plaće IT stručnjaka u inozemstvu. S druge strane, kompetencije za rad u ICT djelatnosti otvaraju velike mogućnosti za pokretanje vlastitog poduzeća, a tu su i potpore mladim poduzetnicima za „startup-ove“. U rujnu 2020. bili smo svjedoci prodaje Nanobita, zagrebačkog razvojnog studija za mobilne igre švedskoj Stillfront grupi, jednoj od najbrže rastućih svjetskih gaming kompanija. Dobar primjer pomoći poduzetnicima u ICT industriji jesu ICT inkubatori, inkubatori kreativnih industrija i tehno-parkovi u brojnim gradovima, poput Osijeka, Koprivnice i Zagreba.
Strateški pristup digitalnoj transformaciji javnog sektora vidljiv je iz novog Zakona o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave (22.07.2020.) prema kojem Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva upravlja digitalnom transformacijom svih tijela državne i javne uprave.  Povezuje i koordinira ICT projekte,  definira smjernice i ciljeve procesa digitalizacije, priprema i prati provedbu uvođenja nove tehnologije. Uz to, Ured uspostavlja i razvija zajednička aplikativna rješenja u državnoj i javnoj upravi. Noviji primjer takvog integriranog rješenja je e-Novorođenče koja građanima pruža cijeli niz funkcionalnosti. Omogućuje bržu i jednostavniju prijavu novorođenog djeteta, zaprimanje elektroničkog zapisa iz matice rođenih i evidencije državljanstva, zaprimanje potvrde o prebivalištu i potvrde o prijavi na HZZO, te predaju zahtjeva za poreznu olakšicu i novčanu potporu svog grada, općine ili županije. U najavi su i nove e-usluge tijela javnog sektora pa se mogu očekivati još veće potrebe za ICT stručnjacima u RH. U tom smislu biti će važna provedba mjera za privlačenje radne snage u ICT sektor, poput školarina za mlade, garancija za zapošljavanje, potpora države za doškolovanja i prekvalifikacije. Kvalitetna i raznovrsna ponuda obrazovnih ICT programa važna je za razumijevanje mogućnosti i benefita koje mogu ostvariti mladi ukoliko posjeduju znanja i vještine iz ovog područja.
 
Što je digitalna transformacija i kakvo je stanje elektroničkog poslovanja u Republici Hrvatskoj u kontekstu digitalne transformacije i novonastalih uvjeta uzrokovanih pandemijom Covid-19?
 
U uvjetima globalne konkurencije, elektroničko poslovanje i digitalna transformacija su prioriteti i fokus svih organizacija, kako u privatnom, tako i u javnom sektoru. Digitalna transformacija podrazumijeva promjene do kojih dolazi zbog uvođenja digitalnih tehnologija u sve sfere života i rada pojedinaca, poslovanja i društva u cjelini. Provedba koncepta digitalne transformacije utječe na promjenu poslovnih modela, uvode se digitalni proizvodi i usluge, javlja se ekonomija dijeljenja, dolazi do integracije poduzeća na razini globalnih lanaca opskrbe. Posljedično, dolazi do promjena u organizacijskoj strukturi i sustavu rada, mijenja se organizacijska kultura. Pred zaposlenike se postavljaju zahtjevi za razvojem novih znanja, vještina i kompetencija. Ove društveno-ekonomske promjene zahtijevaju definiranje novih zakonodavnih okvira i promjenu zakonske regulative.

Istraživanja provedena zadnjih godina u Republici Hrvatskoj pokazuju porast ulaganja u digitalizaciju postojećih poslovnih modela i procesa u poduzećima i javnom sektoru. Rezultati istraživanja ukazuju i na činjenicu da još uvijek postoji nerazumijevanje potrebe za transformacijom svih aspekata poslovanja. Prije svega se to odnosi na uvođenje inovacije u poslovanje, razvoj novih poslovnih procesa - vođenih i upravljanih informacijskom tehnologijom, jačanje digitalne pismenosti zaposlenika, te transformaciju javnog sektora unapređenjem postojećih i uvođenjem novih e-usluga za građane i pravne subjekte.

Potreba za promjenom i prilagodbom prepoznata je na nacionalnoj razini. Razvoj digitalnih vještina u okviru programa „digitalno društvo“ prioritet je Nacionalne razvojne strategije Hrvatske do 2030. Zbog stvaranja sinergijskog efekta i poticanja digitalne transformacije društva naglašena je potreba usklađenja s međusektorskim politikama „obrazovanje i razvoj ljudskih resursa” i „industrijski razvoj i poduzetništvo”. Učinjeno je dosta na digitalizaciji administrativnih postupaka i  komunikaciji sa javnom upravom. Identificirana je potreba izgradnje širokopojasne mreže i digitalne izobrazbe u školstvu.

Poslovanje u uvjetima uzrokovanim pandemijom Covid-19 dodatno je stavilo u fokus potrebu brze i efikasne digitalizacije poslovanja. Na to ukazuje objava Svjetske banka kojom je Hrvatska istaknuta kao dobar primjer digitalne transformacije škola i obrazovanja i kao država koja je brzim prelaskom na „online“ nastavu jako dobro odgovorila na izazove obrazovanja u uvjetima pandemije Covid-19.
 
Što očekivati u daljnjem procesu digitalizacije i primjene inovativnih informacijsko komunikacijskih tehnologija u društvu? Na koji način će polaznici specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment digitalnog poslovanja biti osposobljeni reagirati na takve promjene u poslovanju u bližoj budućnosti?
 
Kao i u nedalekoj prošlosti, tako i skoroj budućnosti moramo biti spremni na promjene u svakodnevnom životu koje sa sobom donosi pojava inovativnih informacijsko komunikacijskih tehnologija i daljnji razvoj digitalnog doba. Možemo očekivati da će takav nastavak događaja zasigurno i dalje ostavljati snažne utjecaje na život pojedinca, grupe te društva u cijelosti. Uz pozitivan kontekst promjena koje se javljaju sa procesom digitalizacije i pojave novih informacijsko komunikacijskih tehnologija, moramo biti svjesni i izazova koje spomenuti procesi promjena donose našem društvu.

Jedan od ciljeva ovoga studija je osposobiti stručnjake koji će biti spremni na nove izazove digitalizacije, postupnim razvijanjem svijesti o tome da digitalna transformacija poslovanja, uz tehnološka, zahtijeva i usvajanje znanja, vještina i kompetencija za planiranje, kreiranje i realiziranje inovativnih poslovnih modela te upravljanje sve kompleksnijim poslovnim okruženjem digitalnog doba.

Upravo radi toga, ovaj studij omogućava stjecanje vještina i znanja, tzv. „soft skills“ koje omogućavaju prepoznavanje novih prilika na tržištu te njihovo iskorištavanje u smislu primjene inovativnih tehnologija. Isto tako, budućim polaznicima, ovaj studijski program omogućava razvijanje kompetencija za učinkovito upravljanje promjenama u poslovanju privatnog i javnog sektora, a koje nastaju kao rezultat primjene inovativnih tehnologija.

Sve navedeno podrazumijeva učenje novih znanja o samostalnoj primjeni novih programskih rješenja, stjecanje sposobnosti u prepoznavanju važnosti primjene informacijsko komunikacijskih tehnologija za poduzeća i javnu upravu te usvajanje vještina za primjenu interdisciplinarnosti uvođenja elektroničkog poslovanja u organizacije privatnog i javnog sektora, uz istovremeno poštivanje svih drugih aspekata poslovanja.

Pridružite nam se na specijalističkom diplomskom stručnom studiju Menadžment digitalnog poslovanja! Prezentaciju studija možete pogledati na poveznici.