Volume 26-2

 

Volume 26/2014, No. 2 , pp. 85-202

89-90 
Editorial
Uvodnik


91-102 
Kalyan Bandari
Chris Cooper

Lisa Ruhanen
TITLEThe Role of the Destination Management Organisation in Responding to Climate Change: Organisational Knowledge and Learning

ABSTRACT: This research note reports on an exploratory empirical study that examined the extent of organisational adaptation of a destination to climate change. The note takes its theoretical stance from the organisational learning and adaptation literature. Utilising a case study of a UK island destination, the note focuses specifically on the way the destination management organisation acquires climate change knowledge and how it translates this knowledge into organisational learning and destination adaptation. The study identified a number of challenges facing the destination management organisation, particularly in relation to leadership and destination governance.
KEY WORDS: climate change, adaptive learning, destination management learning organisation, destination governance, knowledge management

NASLOV: Uloga destinacijske menadžment organizacije u odgovoru na klimatske promjene: organizacijsko znanje i učenje
SAŽETAK: U ovom radu riječ je o eksplorativnoj empirijskoj analizi koja ispituje mogućnost organizacijske adaptacije određene destinacije na klimatske promjene. Teorijski dio rada proizlazi iz stručne literature vezane uz organizacijsko učenje i adaptabilnost. Istraživanjem slučaja jednog od otoka Velike Britanije rad se posebno fokusira na koji način destinacijsko- menadžment organizacija stječe znanja vezana uz klimatske promjene i kako primjenjuje stečena znanja u organizacijskom učenju i adaptabilnosti organizacije. Analiza identificira određeni broj izazova s kojim se suočava destinacijsko menadžment organizacija, posebice vezano uz vođenje i destinacijsku politiku.
KLJUČNE RIJEČI: klimatske promjene, adaptivno učenje, učeća organizacija destinacijskog menadžmenta, upravljanje destinacijom, upravljanje znanjem

23-54 
Kir Kuščer
Tanja Mihalič

TITLE: Determining Important Environments for Mountain Destination Development
ABSTRACT: Mountain destinations are increasingly seeking their development opportunities in tourism. In order to keep pace with rapidly changing situations, it is necessary to determine the environments that contribute to sustainable tourism development. The purpose of this paper is to determine the elements and factors of destination environments that are important for mountain destination development. A literature-based list of possible elements was sent to tourism managers and researchers who evaluated their importance for mountain destination development. Factor analysis was then conducted, using only the important elements. The identified factors are: technological environment, socio-cultural environment, natural environment and political and legal environment. The economic environment was not identified among these factors, and the paper examines the reasons for its absence. This research provides more in-depth knowledge to both academics and stakeholders in mountain destinations. It provides information to mountain destination managers about which factors in environments help advance sustainable destination development.
KEY WORDS: environments, mountain destinations, destination development, sustainability, measuring importance, factor analysis

NASLOV: Određivanje okoliša važnih za razvoj planinskih destinacija
SAŽETAK: Planinske destinacije sve više u turizmu vide mogućnosti za svoj razvoj. Kako bi se održao korak s neprestanim promjenama, neophodno je odrediti okoliše koji pridonose održivom razvoju turizma. Ovaj rad ima za cilj odrediti elemente i čimbenike destinacijskih okoliša važnih za razvoj planinskih destinacija. Popis mogućih elemenata pronađenih u literaturi poslan je turističkim menadžerima i znanstvenicima koji su ocijenili njihovu važnost za razvoj planinskih destinacija. Provedena je faktorska analiza u kojoj su korišteni samo važni elementi. Identificirani su sljedeći čimbenici: tehološki okoliš, socio-kulturni okoliš, prirodni okoliš te politički i pravni okoliš. Među tim čimbenici nije identificiran ekonomski okoliš te se u radu istražuje zašto je tomu tako. Ovo istraživanje pruža dodatna saznanja korisna sveučilišnoj zajednici i dionicima u planinskim destinacijama. Usto, menadžerima planinskih destinacija donosi informacije o tome koji čimbenici okoliša pridonose održivom razvoju destinacije.
KLJUČNE RIJEČI: okoliši, planinske destinacije, razvoj destinacija, održivost, mjerenje važnosti, faktorska analiza

131-154 
Ovidiu Ioan Moisescu
Oana Adriana Gica

TITLE: An Investigation of Service Quality and its Impact on Customer Attitudinal Loyalty in Traditional Travel Agencies
ABSTRACT: Customer loyalty and its determining factors have been key issues in the tourism and destination marketing and management literature, being extensively studied over the past decades. However, the impact of service quality on customer loyalty in the tourism distribution sector has been scarcely emphasized in the literature. The current research is aimed at depicting the impact of traditional travel agencies’ service quality on their customers’ attitudinal loyalty, according to evidence from Romania, and is part of a larger study directed at analyzing the impact of perceived social responsibility components on customer loyalty. In the wider research context, we adopted the premises that improving service quality is a fundamental component of the social responsibility of tourism businesses, and that customer loyalty is essential for the sustainability of these businesses. An online survey was conducted among a sample of 286 Romanian citizens who had purchased travel services or packages from traditional travel agencies. For the purpose of assessing service quality the SERVQUAL items were adapted to our specific case, while repurchase and recommendation intention were used as measures of attitudinal loyalty. Results showed that although each service quality dimension has a significant and positive impact on attitudinal loyalty, tangibles can be emphasized as having the lowest impact, while reliability can be depicted as having the most relevant effect.
KEY WORDS: service quality, SERVQUAL, attitudinal loyalty, travel agency

NASLOV: Istraživanje kvalitete usluga i njezin utjecaj na potencijalnu vjernost kupca u tradicionalnim turističkim agencijama
SAŽETAK: Vjernost kupca i faktori koji je određuju u posljednjih nekoliko desetljeća ključne su teme u literaturi o marketingu i menadžmentu u turizmu i destinacijama i temeljito se istražuju. Međutim, utjecaj kvalitete usluge na vjernost kupca u području distribucije turističkih proizvoda u literaturi se rijetko ističe. Ovo istraživanje ima za cilj opisati utjecaj kvalitete usluga tradicionalnih turističkih agencija na potencijalnu vjernost kupaca u Rumunjskoj i dio je većeg istraživanja koje analizira utjecaj percipiranih komponenata društvene odgovornosti na kupca. Provedena je online anketa na uzorku od 286 rumunjskih građana koji su od tradicionalnih turističkih agencija kupili putničke usluge i turističke aranžmane. Za ocjenjivanje kvalitete usluge indikatori iz modela SERVQUAL prilagođeni su za speicifične potrebe ovog istraživanja, a ponovna kupnja usluga i namjera preporuke agencije upotrijebljene su kao mjere potencijalne vjernosti. Rezultati su pokazali da, premda svaka dimenzija kvalitete sluge ima značajan i pozitivan utjecan na potencijalnu vjernost, opipljivost na nju ima najmanji, a pouzdanost najveći utjecaj.     
KLJUČNE RIJEČI: kvaliteta usluge, SERVQUAL, potencijalna vjernost, turistička agencija

155-184
Božena Krce Miočić
TITLELinking Nautical Tourism with Complementary Special Interest Tourism Forms
ABSTRACT: The structure of products in nautical tourism makes this form of tourism less seasonally sensitive. However, 50% of boaters in Croatia vacation on their vessels during July and August, which still proves a strong seasonality character of this form of tourism. One of the possibilities for reducing the seasonality relates to inclusion of various complementary forms of tourism in nautical tourism. This paper explores the complementarity of nautical and other forms of tourism aiming to establish the effects of including other specific forms of tourism in the nautical tourism ports offer.
KEY WORDS: special interest tourism, nautical tourism, nautical tourism ports

NASLOVPovezivanje nautičkog s komplementarnim specifičnim oblicima turizma
SAŽETAK: Struktura proizvoda u nautičkom turizmu čini ovaj oblik turizma sezonski manje osjetljivim. Ipak, 50% nautičara u Hrvatskoj boravi na svojim plovilima tijekom srpnja i kolovoza čime se pokazuje snažna sezonalnost ovog oblika turizma. Jedna od mogućnosti za smanjenje sezonalnosti predstavlja uključivanje različitih komplementarnih oblika turizma u nautički turizam. U ovom se radu razmatra upravo komplementarnost nautičkog i drugih oblika turizma s ciljem utvrđivanja učinaka koje luke nautičkog turizma ostvaruju uključivanjem ponude drugih specifičnih oblika turizam u svoju ponudu.
KLJUČNE RIJEČI: specifični oblici turizma, nautički turizam, marine

185-200
Soumitra Sharma
TITLESisyphus Goes for a Ph.D.
ABSTRACT: The Greek mythical story tells us of the King Sisyphus who promoted navigation and commerce but was avaricious and deceitful. According to the myth, for a crime against the gods, Sisyphus was condemned to an eternity at hard labour – a frustrating one i.e. to roll a great boulder to the top of a hill. Every time Sisyphus, by the greatest of exertion and toil reached the top the darn thing rolled back down again. This consigned Sisyphus to an eternity of useless efforts and unending frustration.
This short article attempts to review the reasons for pursuing a Ph.D. degree and address the issue of toil, exertion and frustration that those aspiring have to pass through to accomplish their mission. Evidently, obtaining a Ph.D. degree is a Sisyphusian task.
KEY WORDS: Ph.D. degree, educational processes

NASLOVSizif kreće na doktorat
SAŽETAK: Grčka mitološka priča govori nam o kralju Sizifu koji je unaprijedio navigaciju i trgovinu, ali je bio gramziv i podmukao. Prema mitu, zbog zločina protiv bogova, Sizif je bio osuđen na vječni teški rad – frustrirajući, odnosno na guranje velikog kamena na vrh brda. Svaki put kada je Sizif s najvećim naporom i umorom došao na vrh brda, nesretni se kamen otkotrljao natrag na dno. To je osudilo Sizifa na vječnost beskorisnih pokušaja i beskrajnih frustracija.  
Ovaj kratki članak ima za cilj dati pregled razloga za stjecanje doktorata znanosti i osvrnuti se na pitanje teškog rada, napora i frustracija koje oni koji teže tom cilju moraju proći kako bi postigli svoju misiju. Očito, stjecanje doktorata znanosti je Sizifov posao.
KLJUČNE RIJEČI: doktorat znanosti, procesi obrazovanja