Nagrada za najbolji rad na ABSRC 2015 Rome - izv. prof. dr. sc. Blaženka Knežević

Izv. prof. dr. sc. Blaženka Knežević s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dobila je nagradu za najbolji rad na međunarodnoj znanstvenoj konferenciji Advances in Business-Related Scientific Research Conference – ABSRC 2015 održanoj u Rimu od 14.10. do 16.10. 2016. za rad pod naslovom: "An Overview of Household Consumption and Effects of Crisis on Retail Trade in Croatia” (hrv. "Pregled potrošnje kućanstava i učinci krize na trgovinu na malo u Hrvatskoj"). Rad je izdvojen i nagrađen između 30-tak radova prezentiranih na konferenciji.

U radu su se analizirali podaci o potrošnji kućanstava te podaci o strukturi osobne potrošnje u Hrvatskoj dostupni u službenim statistikama. Pokazatelji govore da je u vrijeme krize većina stanovništva orijentirana na zadovoljavanje temeljnih životnih potreba što pred trgovinu na malo postavlja velike izazove s obzirom da potrošači postaju vrlo osjetljivi na cijene. U radu se i ističe da je trgovina na malo gospodarska grana koja na ekonomsku krizu reagira brže od drugih gospodarskih grana jer je izravno povezana s promjenama u osobnoj potrošnji. Dakle, zbog smanjenja potrošnje u kućanstvima ili zbog promjene u strukturi osobne potrošnje koja proizlazi iz ekonomske krize, pokazatelji poslovanja u trgovini na malo reagiraju vrlo brzo i to ne samo na promjenom u prihodima i dobiti poduzeća, nego i promjenama pokazatelja strukture trgovine na malo. Iz podataka prikazanih u radu očito je kako maloprodajni formati bazirani na najnižim trgovačkim maržama zauzimaju sve veći udio na tržištu generirajući još veće izazove za maloprodavače koji se trude opstati u takvim uvjetima. U radu se daje konceptualni model "začaranog kruga" trgovine na malo kojim se pojašnjava kako smanjena osobna potrošnja utječe na smanjanje trgovačkih marži (a time i profitabilnost), zatim na rezanje troškova trgovaca i njihovih dobavljača, što za posljedicu ima smanjenje plaća i otpuštanje zaposlenika, a to opet dovodi do novih problema na strani osobne potrošnje pa se cijeli ciklus ponavlja još intenzivnije.

Ovaj rad je rezultat istraživanja na projektu koji financira Hrvatska zaklada za znanost "Potencijali i prepreke razvoja socijalnih supermarketa u Srednjoj i Istočnoj Europi“ pa predstavlja pozitivan poticaj istraživačkom timu za nastavak daljnjeg rada na projektu.