Integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij "Poslovna ekonomija"


Integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij "Poslovna ekonomija" daleko je najatraktivniji studijski program Ekonomskog fakulteta - Zagreb. Nastao je spajanjem dosadašnjeg četverogodišnjeg Preddiplomskog sveučilišnog studija "Poslovna ekonomija" i jednogodišnjeg Diplomskog sveučilišnog studija "Poslovna ekonomija", za kojima je oduvijek vladao najveći interes budućih polaznika. U tom kontekstu, upisna kvota na Integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij "Poslovna ekonomija" čini udio od preko 70% sveukupno odobrene upisne kvote od strane Sveučilišta u Zagrebu za upis studenata u prvu godinu nakon završenog srednjoškolskog obrazovanja.

Nastavni plan i program Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija "Poslovna ekonomija" pruža budućim polaznicima najširi spektar ekonomskog obrazovanja imajući u vidu brojne mogućnosti specijalizacije i to u 8 odvojenih područja: 1) analize i poslovnog planiranja, 2) financija, 3) marketinga, 4) menadžmenta, 5) menadžerske informatike, 6) računovodstva i revizije, 7) trgovine i 8) turizma. Iskustva iz prakse upućuju na potrebu za proširenjem korpusa specijalističkih znanja studenata, na način da se kroz tri akademske godine obrazuju iz općih kolegija poslovne ekonomije, a dodatne dvije godine na određenom smjeru iz specijalističkih kolegija, što ukupno čini pet godina cjelovitog obrazovanja.

Nekoliko je strateških razloga zbog kojih je pokrenut Integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij "Poslovna ekonomija":
  • Ostvarivanje jasne razlike između sveučilišne i stručne vertikale studiranja na Ekonomskom fakultetu - Zagreb. Poslodavcima omogućuje jasno razlikovanje i odabir zaposlenika idealnog za njihove potrebe. Studentima omogućuje jasno razlikovanje dvaju ključnih modela studiranja (sveučilišnog i stručnog) kao i odabir modela koji najbolje odgovara njihovim potrebama i sklonostima.
  • Trenutna iskustva pokazuju da preko 90% studenata koji završe preddiplomski sveučilišni studij nastavljaju studij na diplomskoj razini studija. To potvrđuje pretpostavku da integrirani preddiplomski i diplomski sveučilišni studij znatno bolje odgovara njihovim potrebama i preferencijama.
  • Dodatno rasterećenje studenata, nastavnika i suradnika koje nastaje koje proizlazi iz integracije studija na dvije razine.
  • Integrira se 'košarica' izbornih kolegija na 3., 4. i 5. godini studija čime se optimizira broj izbornih kolegija, a studentu se daju veće mogućnosti profiliranja u struci. Jednako tako, ovim se sustavom potiče veća mobilnost studenata unutar Sveučilišta jer će studentima s drugih fakulteta biti olakšan upis izbornih kolegija na Ekonomskom fakultetu - Zagreb.
  • Unutar studija uvodi se dvogodišnja specijalizacija za pojedine studijske smjerove i razvoj odgovarajućih kompetencija te ishoda učenja na razini smjera (na 4. i 5. godini studija). Time se razvija kultura specijalizacije koja bolje razvija pripadnost studenata određenoj struci te izgrađuje bolje odnose između nastavnika i studenata, kao i umrežavanje studenata unutar područja specijalizacije.
  • Mobilnost studenata unutar integriranog preddiplomskog i diplomskog studija bi trebala biti znatno olakšana sukladno zahtjevima bolonjskog procesa studiranja.

U prilog potrebama tržišta rada za kompetentnim zaposlenicima ekonomske struke dovoljno govori golem interes za upis na studijske programe Ekonomskog fakulteta - Zagreb, broj upisanih studenata na sve studijske programe Ekonomskog fakulteta - Zagreb, ali i broj ustanova koje se u Republici Hrvatskoj bave obrazovanjem ekonomista. Pokretanje Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija "Poslovna ekonomija" trebalo bi jasnije profilirati orijentaciju Ekonomskog fakulteta - Zagreb prema sveučilišnim studijima i jasniji fokus na razvoj ključnih znanja i vještina iz pojedinih područja specijalizacije pokrivenih Nastavnim planom i programom studija.

Integracija studijskih programa preddiplomske i diplomske razine studija povezana je i s izgradnjom prepoznatljivog imidža visokoobrazovne institucije što je ujedno važan element vizije fakulteta. U skladu s tim, oblikovanjem ovakvog studija Ekonomski fakultet - Zagreb još jednom potvrđuje dominaciju na tržištu obrazovanja ekonomista na području Republike Hrvatske, ali i šireg okruženja.

Ishodi učenja koji se postižu završetkom Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija "Poslovna ekonomija" su sljedeći:

  • poznavati i pravilno tumačiti temeljne pojmove poslovne ekonomije,
  • uočavati i prepoznavati uzroke i čimbenike koji određuju  poslovni kontekst te njihovu relativnu važnost u poslovnom odlučivanju,
  • obavljati složene poslove ekonomskog karaktera u privatnim i javnim poduzećima i institucijama,
  • obnašati dužnosti u Vladi i vladinim institucijama, kao i u uredima državnih službi koje su vezane za poslove iz područja poslovne ekonomije,
  • usvajanje i prenošenje novih znanja iz područja poslovne ekonomije u postojeće i novoosnovane organizacije,
  • donositi kvalitetne i na kvantitativnim argumentima zasnovane poslovne odluke,
  • aktivno se služiti kvantitativnim metodama i modelima u poslovnom odlučivanju i ispravno vrednovati primjenjivost pojedinih metoda i modela u danim uvjetima (rizika i neizvjesnosti) u poslovnom okruženju,
  • dati doprinos unapređenju svih funkcija i procesa od kojih se sastoje suvremene organizacije,
  • samostalno pokretati vlastite poduzetničke projekte,
  • samostalno pokretati projekte poboljšanja poslovanja unutar postojećih organizacijskih struktura,
  • obavljati poslovnu komunikaciju na odgovarajućoj razini sa svim partnerima bez obzira na zemljopisno ili kulturološko porijeklo,
  • dati svoj doprinos s ekonomskog aspekta pri timskom rješavanju poslovnih problema,
  • odgovarajuće djelovati u uvjetima različitih rizika i turbulentnosti na tržištu,
  • analizirati utjecaj ključnih varijabli iz okruženja na poslovnu perspektivu poduzeća, ali i gospodarstva u cjelini,
  • aktivno se uključivati u obavljanje poslova iz područja poslovne ekonomije na međunarodnoj razini (prije svega na području EU) i time doprinijeti afirmaciji gospodarskog sektora i poslovnog subjekta u kojem posluje.